
JAK TO CHODÍ V PANSOFII?
Dětská skupina Pansofie v Českých Budějovicích se již více než deset let věnuje výchově a vzdělávání malých dětí s láskou, respektem a hlubokým porozuměním dětské duši. Inspirováni waldorfskou pedagogikou a myšlenkami Rudolfa Steinera tvoříme prostředí, kde může každé dítě zrát svým vlastním tempem, v rytmu roku i dne, v kráse a klidu.
Naším cílem není vést děti k výkonu, ale podporovat jejich harmonický rozvoj prostřednictvím vůle, cítění a myšlení. Dětství chápeme jako důležité a neopakovatelé období, kdy se utváří vztah k sobě samým, ke světu, k člověku i k práci.
Dítě učí napodobováním
Základem pedagogické práce v naší skupině je živý příklad dospělého. To, co čím žijeme my, utváří děti. Proto v našem dením životě najdete činnosti, které mají smysl a jsou opravdové – pečeme, uklízíme, tvoříme, pracujeme na zahradě. Děti se učí nejen dovednostem, ale i vnitřní odpovědnosti, trpělivosti, radosti z užitečné práce a víře v to, že jejich činy mají smysl.
V rytmu času
Dětím prospívá pravidelnost a přehlednost dne. V každodenním rytmu se střídají hra, kruh, tvořivé činnosti, pobyt venku, společné jídlo, pohádky a odpočinek. V týdenním rytmu pak děláme každý den jinou činnost – malujeme, modelujeme, pečeme, putujeme, slavíme. Rytmus roku nás vede skrze svátky, změny přírody a živly k hlubšímu porozumění životu.
Pohádky a umění
Každý den se ponoříme do obrazu pohádky – vyprávěné nebo hrané, často loutkové. Příběhy rozvíjejí dětskou fantazii, poskytují dětinskému srdci oporu a posilují důvěru v dobrotu světa. Věnujeme se také zpěvů, pohybu, kresbě, malování, eurytmii a rukodělným činnostem. Umění pro nás není výkon, ale cesta prožitku a čisté radosti z tvorby.
Příroda jako učitelka
Zahrada je srdcem našeho prostoru. Dětím poskytuje možnost dotknout se života rukama, pozorovat změny ročních období, pečovat o rostliny a získávat vztah k živému. Chodíme na procházky i výpravy, navštěvujeme statky, potkáváme zířata, staráme se o ptáčky. Víme, že skrze takovou zkušenost se rodí soucit i zodpovědnost.
Vztah k sobě, druhým i světu
Každé dítě je pro nás jedinečným světem. Vytváříme prostor, kde se může cítit bezpečně, milované a vítěné takové, jaké je. Vedeme děti k vědomí, že jejich projev má hodnotu a že svět kolem nich stojí za objevování. Učíme společnému soužití, lásce a porozumění.
Spolupráce s rodiči
Pevný vztah mezi skupinou a rodinou je pro nás základ. Víme, že dítě cítí propojení mezi domovem a školkou. Zveme rodiče ke slavnostem, k rozhovorům, k tvořivým aktivitám i k obyčejému sdílení. Spolu jsme společenství, které tvoří dětství.
